Is er ook een man aanwezig?

Hoe oordelen óók grensoverschrijdend kunnen zijn

Laatst in de training vertelde deelnemer Lisa over een situatie die haar nog steeds een beetje irriteerde. En wel vaker voorkomt dan je misschien denkt…
Lisa is een slimme, enthousiaste medewerker van een bouwmarkt.
Zelfverzekerd in haar vak, 12 jaar ervaring op zak.
Lisa is niet het type dat zich snel van haar stuk laat brengen.

Maar toch…

Ze stond bij de boormachines, klaar om een klant te helpen.
Maar nog voor ze iets kan vragen, vraagt de klant haar:
“Is er ook een mannelijke collega beschikbaar? Ik wil graag iemand die er echt verstand van heeft.”

Bam.
Zonder haar te kennen. Zonder één vraag te stellen.
Hij keek. Oordeelde. En schreef haar kennis meteen af.

Zie dan maar eens je ‘mannetje’ te blijven staan.
Want ja, natuurlijk weet Lisa veel van boormachines.
Sterker nog: zij traint nieuwe collega’s op die afdeling.

Maar in één zin werd haar deskundigheid ter discussie gesteld.
Niet op inhoud, maar op basis van geslacht.

Dat is óók grensoverschrijdend gedrag.
Misschien subtiel.
Misschien ‘gewoon een klant die het niet zo bedoelde’.
Maar het effect is hetzelfde: je moet harder werken om serieus genomen te worden.

Bij Merkwaardig Trainen bespreken we dit soort situaties.
Niet met opgeheven vingertje.
Wél met aandacht voor de impact – én hoe je ermee omgaat.

We oefenen hoe je stevig blijft staan, ook als je onderuitgehaald wordt voordat je begonnen bent.
En hoe je de regie terugpakt, zonder het gesprek op scherp te zetten.

In dit voorbeeld probeerde Lisa het eerst nog weg te lachen. Want ja, dit is de zoveelste…’hij is gewoon een beetje onhandig…’ en riep haar mannelijke collega er maar bij.
Maar dat voelde achteraf helemaal niet goed.
Tijdens de training oefende ze met iets wat beter bij haar paste, met daarin:

  • Zelfvertrouwen (ik help u graag),

  • Deskundigheid (ik ken deze boormachines goed),

  • En een klantgerichte houding (wat wilt u precies weten?).

Kalm. Duidelijk. Geen discussie, wel positie innemen.

Vooroordelen zijn niet altijd hard of luid.
Soms zijn ze verpakt als ‘logisch’, ‘traditioneel’ of ‘zo bedoel ik het niet’.
Maar ze werken door. En ze raken mensen.
In hun motivatie, hun zelfvertrouwen en hun werkplezier.

Daar moeten we het over hebben.
En dat doen we. In onze trainingen.

Meer weten over hoe wij dat aanpakken? Kijk op merkwaardigtrainen.nl
Of stuur een bericht – we denken graag mee.

Herken jij dit soort situaties? En hoe reageer jij als je vakmanschap in twijfel wordt getrokken?
#grensoverschrijdendgedrag #oordelen #werkvloer #vrouwentechniek #merkwaardigtrainen #feedbackgeven #training #persoonlijkleiderschap

Volgende
Volgende

Jij regelt dat toch wel even…